Proces interwencji w kryzysie zależy w głównej mierze od szybkiej reakcji.

Podstawą działania w interwencji kryzysowej jest sygnał, informacja, bodziec do reakcji dla interwenta, którym w tej sytuacji może być terapeuta zdrowotny. I tak:

  • dokona on wówczas natychmiastowej oceny poziomu kryzysu i poziomu zagrożenia
  • dostarczy wsparcia
  • oceni stan klienta i rozmiar kryzysu oraz określi problem kryzysowy
  • dokona przeglądu i analizy możliwości radzenia sobie z kryzysem oraz rozwijania alternatywnych opcji
  • sformułuje plan radzenia i towarzyszenia klientowi w celu mobilizacji osobistych oraz społecznych zasobów
  • uzyska zobowiązanie od klienta i pozytywne jego antycypowanie przyszłości

Należy skutecznie zareagować i podjąć ostateczną świadomą decyzję w sprawie przez co uzyska się interwencję w formule:

  • interwencji telefonicznej
  • interwencji bezpośredniej
  • interwencji w domu klienta
  • umówionego spotkania indywidualnego w cppitz
  • dyżuru interwencyjnego