Proces interwencji w kryzysie zależy w głównej mierze od szybkiej reakcji.
Podstawą działania w interwencji kryzysowej jest sygnał, informacja, bodziec do reakcji dla interwenta, którym w tej sytuacji może być terapeuta zdrowotny. I tak:
- dokona on wówczas natychmiastowej oceny poziomu kryzysu i poziomu zagrożenia
- dostarczy wsparcia
- oceni stan klienta i rozmiar kryzysu oraz określi problem kryzysowy
- dokona przeglądu i analizy możliwości radzenia sobie z kryzysem oraz rozwijania alternatywnych opcji
- sformułuje plan radzenia i towarzyszenia klientowi w celu mobilizacji osobistych oraz społecznych zasobów
- uzyska zobowiązanie od klienta i pozytywne jego antycypowanie przyszłości
Należy skutecznie zareagować i podjąć ostateczną świadomą decyzję w sprawie przez co uzyska się interwencję w formule:
- interwencji telefonicznej
- interwencji bezpośredniej
- interwencji w domu klienta
- umówionego spotkania indywidualnego w cppitz
- dyżuru interwencyjnego