Pojawiające się u dziecka zmiany zachowań odbiegające od norm ogólnie uznanych za bezpieczne w społeczeństwie, wskazujące na przebieg narastający, zagrażający zdrowiu i kontaktom rówieśniczym oraz poważnie utrudniające proces wychowawczy są sygnałem do reakcji rodzica. Są to:

  • niczym nie uzasadnione fantazje, cynizm, brawura
  • nieżyczliwy stosunek do człowieka, do cudzego mienia
  • negatywny stosunek do norm, regulaminów, zarządzeń, zasad
  • nieodpowiedzialny stosunek do własnych czynów – lekceważący, brak odpowiedzialności za swoje czyny
  • nieumiejętność zżycia się z grupą – pomijanie zasad i reguł funkcjonowania
  • bezpodstawne zrzucanie winy na innych
  • niechęć do pracy i nauki
  • brak krytycyzmu, samokontroli, samooceny
  • brak wizji życia w płaszczyźnie etycznej – społecznie pozytywnej
  • nieumiejętność wyjścia z trudnej sytuacji, nie radzenie sobie
  • brak wiary w możliwość rozwiązywania trudności

Dziecko bywa coraz częściej:

  • nie lubiane przez inne dzieci, a także przez dorosłych. Jego reakcje są trudne do przewidzenia, dlatego otoczenie unika kontaktów z nim
  • Brak u takiej jednostki zaufania do ludzi, zwłaszcza dorosłych, co powoduje wzajemne niezrozumienie
  • Trudności w nawiązywaniu kontaktów (także rówieśniczych), niemożność zaistnienia w danej grupie – wyobcowanie
  • Nie mogąc w sposób normalny zaspokoić swoich potrzeb czyni to w sposób nieakceptowany społecznie

Najczęstsze zachowania to:

  • Powtarzające się kłamstwa
  • wyjścia bez powiadomienia rodzica lub ucieczki (z domu lub szkoły)
  • sięganie po używki (nadużywanie alkoholu)
  • wykorzystywanie ekonomiczne i społeczne (czerpanie korzyści z cudzej pracy)
  • używanie środków psychoaktywnych (narkotyki, toksykomania)
  • zachowania agresywne i przemocowe do otoczenia
  • akty ryzykowne, zagrażające bezpieczeństwu i samobójcze
  • zachowania przestępcze

W tego typu zachowaniach i postępowaniu należy widzieć zagrożenie dla dalszego rozwoju i bytności człowieka. Wskazana jest konsultacja i działania socjoterapeutyczne dostosowane do potrzeb i możliwości wiekowych dziecka, które podejmie terapeuta zdrowotny.